Vähittäismyynnin 7 maksutrendiä

Taloudellinen teknologia ottaa vauhtia ja kauppiaiden on seurattava alansa suuntauksia pysyäkseen teknologia muutoksen mukana. Hansabin yhteistyökumppani Ingenico toteaa seitsemän perussuuntausta, jotka vaikuttavat jatkossa vähittäismyyntiin.

1. Omnichannel on kaikkialla läsnä

Ostotavat kehittyvät nopeasti, netissä ja fyysisesti kaupassa tapahtuvan kaupankäynnin rajat sumenevat. Ominichanenel, myyntikanavien rajoja ylittävä teknologia yhdistää todellista ja virtuaalimaailmaa, mutta siihen että siitä tulisi menestys, tarvitaan kahdenlaisia tapahtumia: kortilla (eli kaupassa paikan päällä), ja ilman korttia verkossa tai älypuhelimella tapahtuvia ostoja.

'Maksamisen tulevaisuudessa muuttuu mielestämme pääasiallisesti se, että älytapahtumien määrä kasvaa. Kaupankäynnin vaihtoehtojen määrä lisääntyy, toiminnot voidaan suorittaa ruudulla, autossa, television välityksellä - kaikkialla, missä on verkottuneet laitteet' Michel Léger (EVP Innovation, Ingenico Group) sanoi.

2. Shoppailu on sosiaalinen tapahtuma

Viime vuonna suurin osa suurimmista viestinnän sovelluksia, kuten Facebook, jakoi sovellusliittymiä kolmannen osapuolen kehittäjille - mikä edesauttaa osaltaan sosiaalisen kaupankäynnin leviämistä ratkaisuja omaksuvien asiakkaiden keskuudessa.

Sosiaalisen kaupankäynnin sovellukset voivat myydä käyttäjille tuotteita ilman, että käyttäjien tulisi vaihtaa sovelluksia, se on tärkeä ominaisuus, joka vähentää myyntiesteitä ja takaa sujuvan käyttökokemuksen.

Viestintäsovellukset ja sosiaalinen media ovat vähittäismyyjille kehittyviä markkinoita. On tärkeää, että viestintäsovelluksessa voisi tehdä maksuja samaa kanavaa käyttäen, ilman että kuluttajan olisi pakko poistua sovelluksesta.

3. Mobiili ja lähimaksaminen ovat yleistymässä

Mobiili ja lähimaksamisen määrä nousee huimaa vauhtia. Mobiili ja muiden lähimaksamisten määrä on ennustettu kolminkertaistuvan vuoteen 2018 mennessä, verraten vuoteen 2015.

Älykellojen ja -rannekkeiden potentiaali inspiroi lähiviestintäalaa, vaikka suurin osa liikevaihdosta tulee ainakin lähitulevaisuudessa kuitenkin älypuhelimien kautta, jossa on lähimaksamisen mahdollisuus.

4. POS (point of sale) käy läpi muutoksen

Monet vähittäiskauppiaat eivät ole pysyneet mukana teknologian kehityksessä, joka muuttaa POS-konseptia, kun kaupat siirtyvät yhä enemmän pois perinteisestä kassamallista.

Yhä enemmän otetaan käyttöön muita tapoja, joiden avulla asiakkaat voivat välttää jonoja kassalla. mm. itsepalvelu kassat, scannerit ja kioski automaatit yleistyvät kaupoissa.

5. Kehittäjät johtavat seuraavan sukupolven myyntisovelluksia

Visa, Mastercard ja American Express ottivat käyttöön avoimen alustan, jotta kehittäjät voisivat käyttää luottokorttiyhtiöiden viestintäsovelluksia ja ohjelmistoja uusien maksuratkaisujen luomiseen vuonna 2016.

Se, että rahoituslaitokset julkaisevat kaupallisia tietojansa, osoittaa, että jos he eivät näe teknologiayrityksiä kumppaneina, he eivät voi pysyä kilpailussa niiden kanssa, jotka näkevät.

Uusien alustojen ansiosta näemme, miten sovellusten kehittäjät tuovat markkinoille seuraavan sukupolven maksu- ja myyntipisteratkaisut.

6. Salaus vahvistuu

First Annapolis Consultingin tutkimuksen mukaan tietoturva-asiat olivat tärkein syy, miksi mobiilimaksamista ei käytetä.

Samalla mobiilikukkarot käyttävät turvamerkintää ja salausteknologiaa, minkä ansiosta mobiilimaksaminen on oikeastaan turvallisempi kuin magneettikortin vetäminen maksupäätteessä. Asiakkaat alkavat ymmärtää enemmän lisäturvaominaisuuksia lähitulevaisuudessa.

Sellaisia menetelmiä kuten P2PE (Point-to-Point Encryption) ja turvamerkkien käyttö otetaan yhä enemmän käyttöön sekä mobiilimaksamisessa että luotto- ja maksukorteissa.

7. Mobiilirahakukkarot muuttuvat tavallisiksi

Mobiilikukkaron mahdollisuuksien määrä kasvaa, kunnes markkinat valloittaa selvä voittaja. Kehittyneillä markkinoilla on suosituimmat Apple Pay, Android Pay ja Samsung Pay – kaikkia niitä pystyy käyttämään ainoastaan oman tuottajan matkapuhelimessa tai heidän käyttöjärjestelmissän.

„Käyttäjät eivät voi käyttää niitä missä tahansa, mutta mobiilikukkaro on tulevaisuudessa varmasti muutakin, kun vaan vaihtoehtoinen maksutapa. Se liitetään kanta-asiakasjärjestelmiin ja järjestelmän käyttämisellä on etuja kortinomistajalle’ sanoi Greg Burch, Ingenico Group North America strategisten aloitteiden varatoimitusjohtaja.

 

Alkuperäinen teksti Ingenico blogissa: https://blog.ingenico.com/posts/2017/02/trendspotting-in-the-payments-space.html

Takaisin