Hansab juhlii 30 toimintavuottaan

"Emme ole missään vaiheessa pysähtyneet tai jämähtäneet perinteisiin ratkaisuihin näiden 30 vuoden aikana, sillä innovaatio tuntuu iskostuneen yrityksen DNA:han", kuvailee Aigar Urva, Hansabin perustaja ja Hansab Groupin hallituksen puheenjohtaja.

Aigar Urva ja AS Hansabin hallituksen puheenjohtaja Janno Kallikorm antoivat yrityksen juhlavuoden kunniaksi talouslehti Äripäevin verkkojulkaisulle haastattelun, johon tämä artikkeli perustuu.

Virossa lähes jokainen on törmännyt Hansabin tuotteisiin, koska yhtiön toiminta kattaa laajan kirjon eri toimialoja vähittäiskaupasta, finanssisektorista ja logistiikasta julkiseen sektoriin ja tietoturvaratkaisuihin. Muutama vuosi sitten liiketoimintaan lisättiin henkilökorttien personointi ja käteisen käsittely kuljetus. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta yrityksen perustamisesta Virossa, 27 vuotta Latviassa, 26 vuotta Liettuassa ja seitsemän vuotta Suomessa. Kaikkiaan konserniin kuuluu yhdeksän yritystä ja 16 haarakonttoria.

AS Hansabin hallituksen puheenjohtaja Janno Kallikorm pitää yrityksen vahvuutena myös sitä, että suurin osa innovatiivisista ratkaisuista testataan ensin omissa toimipisteissä ja että monilla yrityksen työntekijöillä on mahdollisuus osallistua innovaatioprosessiin.

"Työmme on erittäin jännittävää, ja vaikka uusia teknologioita sovellettaessa kaikki ei alati ole niin helppoa, toiveemme on silti aina olla ensimmäinen. Kopioijia ja matkijoita on ollut paljon, mutta asiakkaat uskovat meihin ja arvostavat uudistusmielisyyttä ja toisaalta toiminnan vakautta, jota Hansab on osoittanut 30 vuoden ajan. Visiomme on alusta lähtien ollut helpottaa asiakkaidemme elämää ja yksinkertaistaa kuluttajien palvelujen käyttöä – ja olemme onnistuneet siinä."

Yhteistyössä on voimaa
Alkuvuosina Hansab oli lähinnä innovatiivisten tuotteiden jälleenmyyjä, mutta nykyään yritys kehittää aktiivisesti omia tuotteita sekä kotimarkkinoille että vientiin. Painopiste on ohjelmistojen luomisessa, laitteistojen valmistus on pääosin ulkoistettu alihankkijoille.

"Tarjoamme haasteellisia kokonaisratkaisuja ja keskitymme eritoten liiketoimintakriittisiin ja elintärkeisiin palveluihin. Se asettaa työntekijöillemme yhtäältä riittäviä haasteita ja pakottaa pois mukavuusalueelta. Toisaalta se takaa, että palveluitamme tarvitaan aina, myös vaikeissa taloustilanteissa”, uskoo Aigar Urva ja lisää, että Hansab päätyi ennätykselliseen 31,5 miljoonan euron liikevaihtoon vuonna 2020, jolloin globaali pandemia vaikutti koko maailmantalouteen.

Joulukuusta 2019  Hansab alkoi tarjota käteisrahan käsittely- ja kuljetuspalveluja valtiollisille ja rahoituslaitoksille sekä kauppiaille, ja vuodesta 2018 lähtien yritys on ranskalaisen kumppaninsa kanssa harjoittanut virolaisten henkilökorttien personointia.

"Tällaiset palvelut sopivat hyvin valikoimaamme, koska olemme aina olleet tekemisissä turvallisuuden kanssa ja tiukat laatujärjestelmät ISO 9001, ISO 14001, ISO 20000 ja ISO 27001 ovat olennainen osa prosessejamme. Kaksi viimeistä osoittavat, että Hansabin tietoturvallisuus- ja palvelunhallintajärjestelmät on sertifioitu korkeimmalle tasolle. Jotkut palvelumme vastaavat lisäksi eIDAS- ja PCI-standardeja”, Kallikorm sanoo.

"Pankkiautomaattiverkko, rahankuljetus ja turvajärjestelmät ovat asioita, joiden odotetaan toimivan jatkuvasti. Haluamme saada vielä enemmän aikaan tällä alueella! "

Kallikormin mukaan viime vuosikymmenen suurin harppaus tuntemattomaan oli juuri tulo käteisen käsittely- ja kuljetusmarkkinoille.

"Päätös perustui kysyntään, koska Virossa vallitsi pitkään monopolitilanne, joka vaati hieman ravistelua. Päätös oli kyllä erittäin riskialtis, mutta tarkkaan harkittu. Hansab on perehtynyt tietoturvaratkaisuihin pitkään ja perusteellisesti, ja ottamalla oikeat asiantuntijat mukaan astuttiin oikea askel. Olemme sitä mieltä, että vahvuus ilmenee yhteistyössä – kaikkea ei tarvitse tehdä itse ja yksin. Strategiaamme onkin kirjoitettu kohta, jonka mukaan kasvu tapahtuu yhteistyön kautta."

Pääomalla on kansallisuus
Aigar Urvan ja Janno Kallikormin mukaan on erittäin tärkeää, että omistajat ovat paikan päällä ja valmiita panostamaan riittävästi yrityksen kehitykseen.

" Ulkomaiset yritykset keskittyvät enemmän lyhytaikaisiin tuloksiin, eikä niillä useinkaan ole pidempää perspektiiviä. Se vaikeuttaa kuitenkin nopeaa reagointia. Lisäksi investointitarpeita ei matkan päästä välttämättä ymmärretä hyvin. Joka vuosi Hansab sijoittaa suurella sydämellä sekä yritykseen että sen työntekijöihin. Esimerkiksi viime vuonna töitä tehtiin kotitoimistoissa covid-19-pandemian takia, ja käytimme tilaisuutta tekemällä kolmessa pääkonttorissamme suuria uudistuksia työolojen parantamiseksi. Vuositasolla sijoitamme kehityskustannuksiin 600 000–700 000 euroa eli vähintään kolmanneksen voitosta."

Aigar Urvan mukaan Hansabin liiketoimintapäätökset ovat nopeita, mutta erittäin huolellisesti harkittuja.

"Olemme valmiita astumaan nopeasti uusille alueille mutta myös poistumaan niiltä. Teknologia on muuttunut paljon näiden vuosikymmenien aikana, mutta haluamme aina olla paras mahdollinen teknologiakumppani, joka auttaa automatisoimaan ja tehostamaan asiakaspalvelua ja tarjoaa vain todella turvallisia ratkaisuja."

Elämässä on muutakin kuin työ
Janno Kallikorm pitää Hansabin menestyksen salaisuutena optimismia ja tulevaisuusvisiota.

"Työskentelemme aloilla, jotka liittyvät tulevaisuuteen ja joihin investoidaan eli automaation ja digitalisaation parissa. Näemme jatkuvia kasvumahdollisuuksia ja meillä on lukuisia innovatiivisia suunnitelmia, joita ei ole vielä ryhdytty toteuttamaan, sillä markkinat eivät ole siihen vielä valmiita. Mutta heti kun markkinoille syntyy kysyntää, olemme paikalla.”

 "Voisi sanoa, että Hansab on 30-vuotias teknologiayritys, jolla on start-up-logiikka ja jonka valttina on vahva tukiverkosto, luotettava asiakaskunta, erittäin hyvät yhteistyökumppanit sekä myyntiorganisaatio, joka on ryhtyy hommiin heti kun uusi tuote on myyntikelpoinen. Edullisin kasvustrategia on uusien ratkaisujen tarjoaminen nykyisille asiakkaille”, painottaa Kallikorm.

Aigar Urvan mukaan kasvun osalta tärkeää on myös eettisyys.

”Haluamme kehittyä niin, että koko maa kehittyy ja lapsillamme on hyvä asua täällä. Jotta he olisivat ylpeitä siitä, että heidän kotimaansa on uudistusmielinen digivaltio ja edelläkävijä. Suurena tavoitteenamme on tehdä elinympäristöstä oikeasti turvallisempi, parempi ja tehokkaampi ja että kaikki 300 Hansabin työntekijää ovat ylpeitä tehdystä. Yhteiskuntaan satsaaminen on tärkeää, ja olemme siksi vuosien varrella tukeneet kulttuuri-, urheilu- ja lastenjärjestöjä. Ja mikä tärkeintä: elämä ei ole pelkkää työntekoa – sen on oltava myös hauskaa!"

Alkuperäinen artikkeli Äripäev-lehden verkkojulkaisussa.

Takaisin