Tiedätkö montako asiakasta myymälässäsi käy päivässä?

Asiakaslaskentasovellus on helpoimpia tapoja selvittää myymälän tai muun kohteen kävijämäärät. Kerätttyjä tietoja analysoitaessa saat tietää tilan käyttöasteen, käyntipiikit, konvertiomäärät, suuntaukset ja paljon muuta.

Tärkeintä ei ole asiakkaiden laskeminen vaan mitä kerätyllä informaatiolla tehdään - käytettävissä olevien tietojen pohjalta on mahdollista tehdä johtamispäätöksiä, ja juuri siinä piilee järjestelmän etu. Jos asiakkaat esimerkiksi suosivat tiettyä kaupan sisäänkäyntiä, voit laittaa erikoistarjouksia ja alennustuotteita kyseisen oven viereen. Jos tiedät mihin aikaan myymälässä on eniten kävijöitä, voit suunnitella työaikoja rationaalisemmin ja avata lisäkassoja ruuhkapiikkeihin. Ja vastaavasti hiljaisempina aikoina kassahenkilöstöä voi käyttää asiakaspalvelutehtävissä myymäläsalissa.

Millainen asiakaslaskentajärjestelmä on paras?
Järjestelmät ovat hyvin erilaisia, valittavana on sekä halpoja että kalliita, tarkkoja ja vähemmän tarkkoja järjestelmiä.

Kulkulaitteet kävijälaskurilla
Kun kauppaan aiotaan asentaa tuotesuojaportit, on järkevää valita kokonaisuus, joka sisältää myös laskuritoiminnon, jolloin kävijälaskentajärjestelmää ei tarvitse hankkia erikseen. Tällaiset portteja valmistaa esimerkiksi hollantilainen Cross Point. Laskenta-anturit on integroitu turvaportteihin, ja kytkettynä CrossConnect-ratkaisuun ne mahdollistavat kävijämäärientiedonkeruun. Informaatio siirretään internetin välityksellä Cross Point Analyticsin pilvipalveluun, jossa tietoja voidaan analysoida. 

Infrapunalaskurit
SensMax tuottaa infrapunateknologiaan perustuvia laskureita, joita on helppo asentaa ja kätevä käyttää. Anturit ovat langattomia ja itsenäisiä, ja laitteissa on vaihtoakku. Sisäänrakennetun muistin ansiosta anturit pystyvät tallentamaan tietoja jopa 25 päivää tunnin tarkkuudella. 

Kävijälaskurit IP-kameralla
IP-kamerat ovat erittäin tehokkaita laskureita, sillä kameran laskentatarkkuus on 95 % luokkaa vaikka kauppakeskuksessa kävisi useita tuhansia asiakkaita päivässä. Järjestelmä lukee erikseen  saapuvat ja poistuvat asiakkaat, ja lisäsovelluksena kameralla voidaan laskea kunkinhetkinen asiakasmäärä sekä keskimääräinen "staytime" eli käynnin pituus. Esimerkiksi Axis TrueView People Counter -ratkaisu tarjoaa IP-kameralaskureita. Pilvipohjainen analyysiohjelma mahdollistaa automaattiset kävijäraportit ja tietojen keräämisen useiden vuosien ajan, jolloin informaatiota voidaan verrata myöhemmin vuosittain ja kuukausittain.

Takaisin